Peganizm, czyli nowy trend wśród odchudzających się. Czy warto zdecydować się na tę dietę?

Moda zmienną jest, lecz nie chodzi tylko o ubrania, ale również o diety. Jeszcze do niedawna absolutnym must have była dieta ketogeniczna, a już owy trend się zmienił i bardzo popularny stał się peganizm. A co kryje się pod tym pojęciem i czy warto stosować taką dietę? Jeżeli jesteście ciekawi, to koniecznie przeczytajcie nasz tekst. Jednak już teraz pamiętajcie, że żadnych restrykcyjnych diet nie można wprowadzać na własną rękę, zawsze najlepiej udać się do dietetyka klinicznego.

Dieta „Pegan” – co warto wiedzieć?

Obecnie nastało wielkie „boom” na dietę pegan, choć powstała już w 2015 roku. Jej twórcą jest Mark Hyman. To, co najważniejsze w tej diecie to fakt, że można rzec, że jest połączeniem diety wegańskiej i diety paleo. Ta pierwsza uważana jest za bardzo zdrową, z kolei dieta paleo znacząco wpływa na obniżenie wagi. Wiele osób sądzi, że nie ma jednej zdrowej diety, którą mogą stosować wszyscy. Natomiast twórca peganizmu uważa, że jego dieta jest nie tylko bardzo zdrowa, a jednocześnie pozwala zachować odpowiednią masę ciała.

Pegan na 100%, czyli co należy jeść?

Wiele diet często doprowadza do tego, że osoby odchudzające się są ciągle głodne. A peganizm eliminuje ten problem, nie trzeba obawiać się, że posiłki będą bardzo ubogie i obliczane na zasadzie ilości garści, wszak i o takich dietach często można usłyszeć. Jedno co jest pewne, to fakt, że stosując się do zaleceń Haymana nie będziecie chodzić głodni. Otóż na samym początku należy wiedzieć, że peganizm nakazuje rezygnacje ze spożywania produktów mlecznych i to w każdej postaci. Zatem absolutnie zabronione jest picie mleka, jedzenie, serów, a nawet jogurtów. Kolejna zasada dotyczy bardzo modnego obecnie glutenu i tutaj nawet jak nie jesteście uczuleni na niego to musicie zwyczajnie z glutenu zrezygnować, gdyż według założeń peganizmu powoduje on stany zapalne w organizmie i w znaczący sposób obniża odporność. Należy natomiast spożywać produkty nieprzetworzone, czyli z jak najmniejszą ilością składników i to oczywiście organicznych. Warto także jadać jaja, ale tylko i wyłącznie ekologiczne. To, co pewne nie spodoba się miłośnikom słodkości to konieczność wyeliminowania całkowicie z jadłospisu białego cukru, czy to dodawanego do słodyczy, czy zwyczajnie do herbaty. Do posiłków należy dodawać tylko i wyłącznie naturalne tłuszcze np. z awokado, czy oliwy z oliwek. Podstawą dietą powinny powinny być ekologiczne warzywa i owoce i to stanowiące około 75% całego jadłospisu. Z kolei mięso i ryby mogą być tylko i wyłącznie dodatkiem do posiłków. Jako przekąski najlepiej jadać orzechy nerkowca, włoskie, jak i makadamia.

Zalety diety pegan

Choć bardzo często diety, które mają status modnych nie są wcale zdrowe, a wręcz bardzo szkodliwe, tak o diecie pegan można powiedzieć naprawdę wiele dobrego. Otóż warto zauważyć, że ma ona niski indeks glikemiczny, dzięki temu nie powoduje skoków cukru. Ponadto u osób będących na dobrze zbilansowanej diecie pegan można zauważyć polepszenie samopoczucia. Zwiększa się także odporność, występuje mniej zmian skórnych. Taka dieta polecana jest także dla osób, które zmagają się z problemem jelita drażliwego, a także leczonych na trądzik. Z kolei owa dieta wraz z odpowiednim leczeniem powoduje normowanie się hormonów.

Ale jest jedno “ale”

Żeby nie było tak kolorowo to oczywiście należy wiedzieć, że eliminacja z diety glutenu może mieć bardzo negatywny wpływ na nasz organizm. Oczywiście jest to konieczne w przypadku osób np. z celiakią. Zatem absolutnie nie należy eliminować z jadłospisu glutenu, gdyż może powodować to wiele niedoborów, począwszy od niedoborów żelaza, jak i witamin z grupy B. Tutaj należy sobie zdawać sprawę, że eliminując np. białe pieczywo z glutenem i zastępując je bezglutenowym można znacząco przytyć, gdyż w tym uważanym za zdrowe znajduje się białko sojowe, które jest zdecydowanie bardziej kaloryczne. Ponadto na taką dietę muszą uważać szczególnie kobiety w ciąży, nie wspominając już o dzieciach.

Peganizm jest modny, ale czy to tak naprawdę w pełni zdrowa moda? Tego nie możemy stwierdzić w 100%. Tak naprawdę każdą dietę należy dobierać indywidualnie do osoby, a nie masowo. Już sama eliminacja dużej ilości produktów może powodować niedobory. Zatem jeżeli szukasz zdrowej diety i w pełni zbilansowanej to najlepiej skorzystać z usług dietetyka klinicznego, wtedy też będziesz mieć pewność, że jesz zdrowo.


Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*