Dieta dla oczu – co jeść, by dbać o wzrok?

Oczy, podobnie jak każdy organ czy część ciała muszą być właściwie odżywiane. Oznacza to, iż powinny otrzymywać odpowiednie dawki wartościowych substancji odżywczych w określonych odstępach czasu. Dzięki właściwym nawykom żywieniowym mamy dużą szansę, aby pomimo wrodzonych jak i nabytych wad czy chorób oczu, nasz narząd wzroku odpowiednio się regenerował i służył nam jak najdłużej.

Odpowiednie nawadnianie

Kluczowym elementem codziennej diety, i to nie tylko dla oczu, ale dla całego naszego organizmu jest regularne nawadnianie się. U osób dorosłych, w zależności od wzrostu i wagi, wynosić ono powinno od minimum dwóch do nawet trzech litrów dziennie. W przypadku oczu, woda sprawia, że są one odpowiednio nawilżone, i bez przeszkód może być produkowany film łzowy. Dzięki temu nie odczuwamy pieczenia, swędzenia, mrowienia czy uczucia piasku po powiekami, które mogą z kolei prowadzić do takich chorób oczu, jak Zespół Suchego Oka (ZSO).

Alergie pokarmowe

Także to, co jemy nie pozostaje bez wpływu na stan oczu. Jeżeli świadomie bądź nieświadomie jesteśmy uczuleni na substancje zawarte w niektórych pokarmach, to ich przyjmowanie może powodować nie tylko nietolerancje pokarmowe, bóle brzucha czy plamy i wypryski skórne, ale też może sprawić pieczenie w gałkach ocznych lub okolicach oczu, gdzie skóra jest niebywale wrażliwa. Co finalnie wpłynie na dyskomfort narządu widzenia.

Karotenoidy oraz kwasy organiczne

Aktywnymi związkami chemicznymi, mającymi znaczący wpływ na prawidłowe działanie narządu wzroku są karotenoidy, do których m.in. zalicza się luteina, będąca naturalnym barwnikiem roślinnym. Dzięki działaniu przeciwutleniającemu zapobiega w powstawaniu chorób oczu, wywołanych oddziaływaniem wolnych rodników. Zawarta jest w jajkach, zielonych warzywach liściastych oraz cytrusach. Kolejny cenny Karotenoid, to zeaksantyna. Reguluje prawidłowe widzenie, zwłaszcza jego ostrość, chroni plamkę żółtą oraz soczewkę oka.

Zdrowe witaminy

Kwasy omega-3 to kolejny składnik codziennej diety, o który powinniśmy zadbać. Ma szczególny wpływ na ciśnienie krwi, a więc i ciśnienie wewnątrz gałkowe. Ponadto chroni oczy przed nadmiernym wysychaniem oraz przedwczesnym starzeniem się. Jeśli chodzi o witaminy, to kluczowe są A oraz C. Ta pierwsza pełni przede wszystkim funkcje ochronne wobec oczu, zwłaszcza jeśli chodzi o jego odpowiednie nawilżenie. Występuje w rybach, ziemniakach czy podrobach. Z kolei witamina C, to zabójcza broń w walce z różnego rodzaju infekcjami w obrębie oczu. Zapobiega powstawaniu jaskry oraz zaćmy. Znajdziemy ją w cytrusach, papryce czy porzeczkach.

Borówka amerykańska

Ten owoc zasługuje na szczególne wyróżnienie, że jest szczególnie zdrowy dla narządu wzroku. Wynika to z zawartości w nim takich witamin jak A, B1, B2, B6, B9, C, E, D, K oraz PP. Co więcej, stężenie tych witamin jest niesamowicie wysokie w porównaniu do innych owoców. Przykładowo w 100 gramach borówki znajduje się około 10 miligramów witaminy C,

Więcej informacji, jak dbać o nasze oczy, a w przypadku wad wzroku – na czym one polegają i jak je korygować szkłami kontaktowymi, odnajdziemy na stronie acuvue.pl. W przypadku chęci sięgnięcia po preparaty farmaceutyczne, warto zasięgnąć wcześniej porady lekarza lub farmaceuty.


Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*