Dieta ketogeniczna – na czym polega i jak wpływa na zdrowie?

Dieta ketogeniczna (nazywana też dieta keto) to dieta niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa, która oferuje wiele korzyści zdrowotnych. Wiele badań pokazuje, że ten rodzaj diety ma pozytywny wpływ na sylwetkę i stan zdrowia. Dieta oparta na wysokim spożyciu tłuszczów przynosi również duże korzyści w walce z cukrzycą, rakiem, epilepsją i chorobą Alzheimera.

Dieta ketogeniczna (nazywana też dieta keto) to dieta niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa, która oferuje wiele korzyści zdrowotnych. Wiele badań pokazuje, że ten rodzaj diety ma pozytywny wpływ na sylwetkę i stan zdrowia. Dieta oparta na wysokim spożyciu tłuszczów przynosi również duże korzyści w walce z cukrzycą, rakiem, epilepsją i chorobą Alzheimera.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Cechą charakterystyczną diety ketogenicznej jest ograniczenie spożycia węglowodanów niemal do zera i zastąpienia ich wysoką zawartością kwasów tłuszczowych. Tak znaczne obniżenie spożycia węglowodanów służy wprowadzeniu organizmu w ketozę. Jest to stan metaboliczny, w którym wytworzone w procesie utleniania wolnych kwasów tłuszczowych ciała ketonowe stają się głównym paliwem energetycznym organizmu.

Jak wyglądają posiłki na diecie ketogenicznej? Podstawowymi źródłami makroskładników są: jaja (najlepiej z wolnego wybiegu), mięso, tłuste ryby, nabiał, orzechy, nasiona i pestki i orzechy, a także oliwa i inne oleje roślinne.

Zalety diety ketogenicznej

  • reguluje poziom insuliny w organizmie,
  • normalizuje ciśnienie krwi,
  • przywraca równowagę hormonalną w organizmie,
  • wzmacnia odporność,
  • zapobiega wielu chorobom cywilizacyjnym, w tym cukrzycy
  • wspiera układ neurologiczny

Dieta ketogeniczna a sylwetka

Z zalet diety ketogenicznej mogą korzystać zarówno osoby, które chcą budować masę mięśniową, jak i te, którym zależy na redukcji tkanki tłuszczowej. Przechodząc w stan ketozy organizm najpierw zużywa rezerwy glikogenu, a następnie aktywuje spalanie komórek tłuszczowych. Jednocześnie czerpanie energii z ciał ketonowych hamuje rozpad białek. Dzięki temu można pozbyć się nadprogramowej wagi, nie tracąc przy tym masy mięśniowej.

Jak rozpocząć dietę ketogeniczną?

Problemem wielu osób, które próbują diety ketogenicznej jest trudność w ułożeniu jadłospisu. Jeśli do tej pory odżywialiśmy się w standardowy sposób, może brakować nam wiedzy i umiejętności do przygotowania różnorodnych i smacznych posiłków, pozbawionych pieczywa, makaronu, ziemniaków, ryżu, owoców i innych typowych źródeł węglowodanów. Warto więc skorzystać z cateringu dietetycznego, np. firmy Light Catering dostarczającej diety w kilkudziesięciu polskich miastach. Opracowana przez specjalistów, smaczna i odżywcza dieta ułatwi nam zmianę sposobu odżywiania i zaadaptowanie organizmu do stanu ketozy.


Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*