Dobre menu, czyli jakie?

Otwierając restaurację myślimy o wystroju, sprzętach, które należy wybrać uwzględniając profil serwowanej kuchni, wyposażeniu, czy detalach, które będą decydować o klimacie danego miejsca. Jednak jednym z najważniejszych czynników jest stworzenie odpowiedniego menu lokalu.

Otwierając restaurację myślimy o wystroju, sprzętach, które należy wybrać uwzględniając profil serwowanej kuchni, wyposażeniu, czy detalach, które będą decydować o klimacie danego miejsca. Jednak jednym z najważniejszych czynników jest stworzenie odpowiedniego menu lokalu.

Kartą dań rządzi kilka praw – dotyczą one nie tylko treści, czyli pomysłów szefa kuchni, ale także jej wyglądu i istotnych elementów, które właścicielowi restauracji mogą pomóc w większej sprzedaży danych pozycji. Na co zwrócić uwagę przygotowując menu w restauracji? Po pierwsze na jej czytelność – ma być wygodna i pomagać gościom w wyborze konkretnych dań. Okazuje się, że nie tylko ilość stron ma tu znaczenie, ale również czcionka, czy układ konkretnych działów – przystawki, dania główne, itd.

Coraz częściej restauracje decydują się na jednostronne menu, na którym wyszczególnione są dania polecane przez szefa kuchni, a następnie konkretne pozycje, jak chociażby makarony, czy dania dla dzieci. To dobre posunięcie, bo gość wie, że przed oczami ma pełen wybór i nie musi często przewracać kartkami, zapominając, gdzie było coś, nad czym się zastanawia. To jedna z zalet czytelnego menu.

Warto uwzględnić tutaj kilka dodatkowych czynników, jak oznaczenia związane z ostrością dania (np. papryczki), wiodącym smakiem potrawy (np. orzeszki ziemne, oregano, wino), czy też wskazanie potrawy wegetariańskiej lub specjalnej opcji kupienia połowy porcji. To bardzo pomaga komuś, kto nie może się szybko zdecydować na wybór potrawy.

Nazewnictwo dań w karcie menu powinno być możliwie proste, a opis dania skrócony do minimum, ale wciąż rozbudzający apetyt dodatkami, które są użyte w daniu. Bo przecież nic tak nie zachęca do jedzenia, jak łosoś zapiekany w białych warzywach z dodatkiem sałatki na bazie buraków, sera koziego, włoskich orzechów i octu balsamicznego – prosto, ale ciekawie przedstawiona potrawa zachęca do złożenia zamówienia.

Dobre menu to również działanie wzrokiem, więc estetyka jego wydania, jak i zdjęcia, które na nim się pojawiają, koniecznie muszą rozbudzać apetyt. Jednak na samym końcu – choć wbrew pozorom wcale nie najmniej ważne – o wyborze decyduje treść menu. Dobry szef kuchni podąża mądrze za trendami w gastronomii. Wie, co jest modne, czego oczekują goście, ale potrafi postawić na swoją wiedzę i autorskie pomysły. To zagwarantuje, że dobra restauracja będzie inna niż konkurencja obok, bo serwowanie wyłącznie modnych pozycji sprawia, że restauracja przestaje się wyróżniać.

Warto więc na nowo spojrzeć na swoją kartę dań w restauracji i uwzględnić wszystkie zasady, które ułatwią gościom podjęcie dobrej decyzji.

Jeśli otwieracie restaurację, przyjrzyjcie się aktualnym trendom dotyczącym tworzenia karty dań, a także badaniom dotyczącym na przykład tego, jak gość wodzi wzrokiem po menu. Ułatwi Wam to zwiększenie sprzedaży, a gościom wybór. Prowadzicie restaurację od lat? Pokuście się na nowe menu, które zachwyci Waszych stałych gości i z pewnością przyciągnie nowych. Niech to właśnie Wasza karta dań będzie tą wyjątkową.

Anna Dębska, redaktor naczelna GdzieZjesc.info – najlepsze restauracje i cateringi.


Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*