Jak być dobrym kelnerem?

[REKLAMA]

Obsługa kelnerska stanowi wizytówkę lokalu – jest to część personelu, z którą klient ma bezpośredni kontakt zaraz po wejściu do restauracji. Kelner powinien być uprzejmy, ale nie nachalny. Ma obowiązek znajomości zakresu swoich zadań i umiejętnego obchodzenia się z gośćmi. Sprawdź, o czym należy pamiętać w pracy kelnerskiej.

Czego oczekuje się od kelnera?

Wymagania stawiane przez klientów przed kelnerem to przede wszystkim:

  • schludny wygląd – dbanie o ręce, paznokcie, włosy i prawidłową pozycję ciała; ważna jest także odpowiednia odzież kelnerska – uniformy powinny być ściśle związane z charakterem lokalu,
  • znajomość menu – pozwala na udzielenie satysfakcjonującej odpowiedzi na pytania i rozwiewanie wątpliwości gości; kelner powinien znać skład serwowanych potraw i na bieżąco aktualizować informacje,
  • umiejętność obsługi oraz znajomość zasad układania sztućców i naczyń.

Kelnerski savoir-vivre – na czym polega?

Savoir-vivre kelnera to znajomość zwyczajów, form zachowania i zasad obowiązujących w trakcie obsługi. Podstawą jest wiedza, jak i z której strony poprawnie wykonywać poszczególne czynności.

Lewa strona

Stojąc z lewej strony, należy doradzać w wyborze dania oraz układać i wymieniać sztućce ułożone po lewej stronie. Powinno się również prezentować i serwować potrawy z półmisków, a także podawać talerzyk na pieczywo, salaterki z sałatkami, zupy w wazach i dania z patelni oraz nelsonek. Z tej strony należy także dbać o higienę, stawiając miseczki do mycia rąk i czyszcząc obrus zabrudzony z lewej strony.

Prawa strona

Znajdując się po prawej stronie, należy podawać karty menu oraz wykładać sztućce, które leżą z prawej strony. Powinno się także nakrywać talerze, ustawiać szkło, prezentować i serwować alkohole, rozlewać zimne i gorące napoje. Z tej strony należy również podawać wyporcjowane potrawy, stawiać półmiski z daniami i zbierać brudne naczynia.

Podstawowe obowiązki kelnera

Profesjonalny kelner jest odpowiedzialny przede wszystkim za przyjmowanie i serwowanie posiłków. Jego zadaniem jest także dbanie o miłą, spokojną atmosferę w lokalu. Do jego obowiązków należy również troszczenie się o czystość w lokalu.

Obsługa gości – o czym należy pamiętać?

Ważnym elementem kelnerskiego savoir-vivre jest prawidłowe obsługiwanie gości. Fachowy serwis kelnerski zaczyna się w momencie wejścia klienta do restauracji i kończy się wraz z jego wyjściem. Istotne jest przywitanie gości, w taki sposób, aby zaraz na wejściu czuli się komfortowo. Następnie należy zapytać, jaki stolik klienci sobie życzą i wskazać im dogodne miejsce. Po jego zajęciu wypada podać menu i poinformować gości o powrocie, gdy ci dokonają wyboru dań. Po chwili powinno się zebrać zamówienie, a następnie szybko i sprawnie przynieść wskazane napoje i potrawy. Serwowanie rozpoczyna się od dzieci, następne w kolejności są kobiety, a na końcu znajdują się mężczyźni.

W trakcie posiłku mile widziane jest zapytanie, czy wszystko odpowiada i smakuje. Po zjedzeniu zadaniem kelnera jest zebranie brudnych naczyń i zapytanie, czy goście mają ochotę na coś jeszcze. Kiedy klient prosi o rachunek, obsługa powinna zapytać o preferowaną formę płatności. W razie płatności gotówką konieczne jest zaopatrzenie się w drobne do wydawania reszty. Następnie należy przynieść paragon w specjalnym etui, dać czas gościom na zapoznanie się z nim i jego uregulowanie. Na zakończenie wizyty kelner powinien podziękować za pobyt, pożegnać gości oraz zaprosić do ponownego odwiedzenia lokalu.

Dbanie o schludność lokalu

Równie istotnym zadaniem kelnera jest troszczenie się o porządek w lokalu – powinien na bieżąco kontrolować czystość podłóg. Na nim spoczywa także przygotowywanie stolików do kolejnych wizyt. Po opuszczeniu lokalu przez klientów niezwłocznie powinien posprzątać blat. Odpowiada także za uzupełnianie dekoracji kwiatowych i dodatków (np. cukru, przypraw i serwetek).

Czego kelner nie może robić?

W obecności klienta bardzo źle jest widziane niestosowane zachowanie obsługi, np.: picie alkoholu i palenie papierosów. Kelner nie powinien także spożywać posiłków przy klientach ani opuszczać miejsca pracy bez poinformowania o tym przełożonego.

Kelnerzy są wizytówką lokalu, dlatego warto zadbać o odpowiedni poziom świadczonego serwisu oraz ich wygląd. Personelowi można zapewnić szkolenia z zakresu obsługi, a także zagwarantować wygodny i estetyczny strój pracowniczy. Komfortowa, gustowna odzież gastronomiczna produkowana przez Tedmar może wpłynąć korzystnie na nastroje gości i świadczyć o klasie lokalu.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*